libertass

Alla inlägg under april 2010

Av Frida Johansson - 23 april 2010 20:52

Hej!
Sitter just nu i soffan och kolla på tv. Var inte så längesen man kom hem ifrån vallträningen med Zingo, Ja så hur gick de kan man då undra?
Det gick faktiskt bra, jag är nöjd iallafall vi tränade hämt, alla var okej, men han måste lära sig att stanna, han är ju inte för springig i upptagen men han ska ändå stanna till. utgången är det inget fel på, i så fall åt andra hållet ;). Unni skötte sig också bra, båda har ju vuxit en hel del. Både Zingo och Unni fick också ligga och hålla fåren i hämten det var också nyttig träning.
Fösning var bra :) I drivningen var han lite för tajt och stannade inte. 
Så att träna på:


  • Att STANNA!! (viktigt tycker jag)
  • Rutin
  • Lära sig kommunicera med djuren

Vad det gäller matte då (tror inte att jag går oskyldig, inget är Zingos fel)

  • Sluta skrika massa kommandon hela tiden!
  • Lära mig visselpipan
  • Inte styra utan låta hunden jobba
  • Gå kurs och lära mig ( det ska vi ju göra men måste endå påpekas)


Vad det beträffar Naiko så blev träningen inte riktigt som tänkt, blev lite inklickning som sagt men fokusen låg på omvänt lockande- sjävkontroll träningen, vilket var kul och fungerade väldigt bra:)  Blev ingen lekträning idag får se om vi hinner det i morgon. I morgon kanske vi ska köra lite burlekar:) får se vad lillkillen känner för ;)


Nu ska jag fortsätta kolla på tv :)
Pusshej



Av Frida Johansson - 23 april 2010 09:46


Idag vaknade jag av en mängd pussar i från Naiko, klockan var då halv 8. Så han sov hela natten i från halv 12 till halv 8, Duktig hund :).
Dagens planering:

  • Fortsätta inklickning av Naiko
  • Träna omväntlockande - Självkontroll
  • Lekträning (kamp mm) med Naiko
  • Träna Freestyle med Zingo
  • Valla med Zingo (träna hämt)

    Det var dagens hundplanering, självklart ingår promenader med hundarna eller ja med Zingo eftersom Naiko är för liten. Men det tycker jag är en självklarhet så jag skriver inte med det i planeringen.


    I övrigt så ska vi köra i ordning lite på gården., man får passa på nu när det är så fint väder. Jag ska även plugga lite är det tänkt får se hur de blir med de. Jag jobbar ju inte i morgon, har tagit ledigt för Naikos skull men jag jobbar på söndag.



     
    Skogsvallarens Ozzy "Zingo" vallar i somras :) 



Av Frida Johansson - 22 april 2010 22:12

 

      Värsta Teamet<3   ( Zingo och Jag)
 

Skogsvallarens Ozzy   Vackra Hund <3 

  Buga kan min älskling med :D   Naiko som undrar vad matte håller på med xD   Sötnöt <3    Mycket kamplust har han med, Det gillar vi :D   Ännu mera Kamp :D

EmenEms Naiko <3   Helt underbart söt! :)




Pusshej

Mjo

Av Frida Johansson - 22 april 2010 21:47

  • Heeej

    Det blev ingen vallning med Zingo för vi släppte in 4 gamla tackor till "vallningsgruppen" visste inte riktigt hur de skulle bli i flocken då tackorna var rätt besvärliga vid flytten. Då är det bättre vi väntar tills i morgon så att dom får lugna sig, vill ju dessutom inte förstöra träningen med Zingo när det gick så bra igår :D 

    Alla tre hundarna busade som galningar idag:D 
    Försökte plugga djursjukvård idag men det gick inte så bra för jag kommer inte ihåg vilka delar som tillhörde vilket prov, tänkte ringa till Ida men visste att hon var upptagen. Ringde Jenna men hon hade ingen aning xD

    Funderar fortfarande på hur jag ska göra med Zingo, ska jag skicka honom till Eva i två veckor? Eller ska jag bara gå en intensivkurs?  Eller inget av de.... Nä men något blir det i alla fall.
    Håller på med planering för hundarna under sommaren den ser ut ungefär såhär
  • Agilityprivat kurs/lektioner med Zingo
  • Vallningskurs/läger med Zingo
  • Valpkurs för Naiko
  • Naiko ska följa med till fåren och släppas för första gången
  • Mycket Vallningsträning med Zingo

    Tanken är att Zingo ska starta Agility i sommar eller höst, och förhoppningsvis kunna bli uppflyttad, kanske en lydnadsstart på skoj men förmodligen blir det inte till hösten kanske till nästa vår?
    Vi satsar även på ett VP till hösten :D
    Naiko ska lära sig Allmänlydnad och vallning som det ser ut nu i alla fall, har inte bestämt om vi ska köra Agility eller Lydnad? Kanske både och? Aja det får framtiden utvisa ;)

    Pusshej<3

Av Frida Johansson - 22 april 2010 12:49

Tjo
I dag ha hundarna lekt förfullt. Det är fint väder, solen skiner även om det blåser en hel del.  Funderar på om man skulle plugga lite djursjukvård.
Zingo ska iallafall valla i eftermiddag, vi ska valla minst en gång om dagen, men funderar på att köra två gånger om dagen fast korta pass. Idag händer inte så mycket, bara vara hemma och ta det lugnt.

Puss

Av Frida Johansson - 21 april 2010 21:23

 Här är min lilla sötnos, inte världens bästa bild eller kamera. Ska fixa bättre :) 
Idag har det varit en lugn dag, tycker att hundarna mest har sovit:P   Va och vallade med Zingo idag, han klarade typ en hel Vp-bana :D det kändes jätte skönt med tanke på att vi har haft bakslag ett tag, de var som en helt ny hund :) Hoppas det håller i sig.
Pusshej

Av Frida Johansson - 21 april 2010 11:51

Hej hopp!
I gårkväll snöade det?! :O Jag menar det är ju nästan maj .. och nej tack ingen mer snö förrens i december. 
I går så hämtade jag min nya lilla stjärna EmenEms Naiko ( bilder kommer senare i eftermiddag)
Allting gick bra med den lillen på vägen hem sov han nästan hela tiden. Väl hemma stormade han inte som att han ägde stället, så söt!      Helt super cool hittade sin plats i flocken direkt.  Natten gick också bra, vi somnade vid ett sen sov han till klockan 6, men då vaknade han enbart av att mamma och dom gick upp då.

Men nu måste jag sticka återkommer i eftermiddag :)

Puss

Av Frida Johansson - 15 april 2010 09:11

Hej allihopa!

Nu försöker vi igen då, nu har jag skaffat en ny blogg. Få se om denna kommer fungera bättre än den förra ^^ Denna blogg kommer framförallt handla om hundar!    men förstås om andra saker också. Men vad kan vara bättre än en hel blogg om hundar   .


Puss på er!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards