libertass

Alla inlägg under maj 2010

Av Frida Johansson - 25 maj 2010 11:57

  Jelly   Maja   Maja 
            

Av Frida Johansson - 24 maj 2010 22:12

Fick frågan att blogga om olika raser och tävlingslydnad
Om en ras passar till lydnad eller inte tycker inte jag är så lätt att säga, och man kan inte heller säga, nej den hade jag inte köpt om jag vill komma någonstans i lydnaden för det ligger inte hos rasen. Utan det beror mycket på vilken hund du har och självklart hur du är som tränare!
Visst har man olika förutsättningar, men bara för att en viss ras sägs vara bra för lydnad så behöver inte de stämma. Du kanske har hört någon säga: Men den är bra för lydnad, den är lättlärd, följsam, snabb, smidig osv.. Okeej i sin helhet kanske raser är de, men det finns ingenting som säger att den individen du får är det?  Då har de alltså inte med rasen att göra utan med den enskilda individen och hur du är som tränare, det är de som säger om du kan komma någonstans i lydnad inte beroende på vilken ras du har. Så tycker iallafall jag

Av Frida Johansson - 24 maj 2010 19:38

Tränade vallning med Zingo idag, Anna var och kollade det var lite roligt    Han gjorde ett sånt hämt som han gjort på dem två sista Vp:ena som vi har gjort. Fåren hemma hos oss har väldigt mycket dragning till människor, vilket gör att när vi tränar hämt så springer fåren i full fart till oss och då får hundarna inte jobba för att få djuren till mig+ att de är inte så lätt att lära unghundar stanna när djuren sticker ifrån dom.

Men eftersom att fåren var så långt bort när vi kom så hade dom ingen aning om att vi befann oss i hagen så när jag skickade Zingo så rundade han dom och delade upp dom i olika flockar och tog med sig en flock till mig, fast det var inte Zingo som tog dom till mig för dom råkade få syn på mig.  ( Detta är på alvaret så de är lite stenmurar och enbuskar ivägen ) 


 Naiko är så söt när han hela tiden svansar efter mig när vi är ute    Om inte kissen är ute för då är han roligare haha. Idag tränade vi ligg och inkallning, det gick fin fint   
Ridit Tg idag de blev en uteritt barbacka! det var härligt!   

Av Frida Johansson - 24 maj 2010 10:15

Hänt en del sen sist
I torsdag var vi på skolan Zingo tränade Agility och Naiko tränade uppbindning och focus :)  Fungerade bra, han har bra focus på mig även om vi är på nya ställen och de massa nytt folk där! Skönt! Han var rätt så trött när vi kom hem sen.


Dagen efter bar de av till  klubben för att träna miljöträning, uppbindning och passitivitet (samtidigt som dom andra körde agility) Han klarade de galant! Vi var fyra hundar och när en körde så var Naiko den som var mest passiv av de andra 3, Härligt! Han kollade på mig hela tiden, kollade inte ens på agilityplanen ( Kan ha något att göra med att jag hade köttbullar men det behöver vi inte låtsas om    )
Körde lite inkallningar och dom satt klockrent, följsamheten är det inget snack om den finns redan där   .
Uppbindning gick bra när jag stod en bit bort och någon annan körde agility då var de lugnt han hade bara mig i huvudet! Gulle!!   
Därimot var de inte lika lätt när jag körde Agility med Zingo för då ville han vara med så de blev lite gnäll :P men det är bara träna på    

<3

Av Frida Johansson - 21 maj 2010 17:22

Hundens budord

Mitt liv varar bara ca 15 år. Skild från dig betyder sorg för mig, tänk på det när du skaffar mig. Ge mig tid att förstå vad det är du begär av mig.

Gör mig tillitsfull, ty du är mitt hela liv. Var inte arg på mig för länge åt gången och spärra inte in mig som straff.

Du har ditt arbete, dina vänner och nöjen, jag har bara dig. Tala till mig även om jag inte förstår dina ord. Din stämma översätter allt.

Vet du att jag aldrig glömmer hur man är mot mig. Om du slår mig, tänk då på att mina tänder med lätthet kan krossa din hand, men jag använder inte min makt.

När du blir irriterad på mig för att du själv har brått, så tänk på att jag kanske har ont i magen, kanske låg för länge i solen eller bara är trött och ledsen på allt.

Ge dig tid med mig när jag blir gammal ty även du blir gammal en dag. Var hos mig när jag har det svårt ty allt blir lättare för mig om jag har dig

Jag älskar dig

//Din Hund

Av Frida Johansson - 14 maj 2010 20:30

   Börjar med en bild på sötnosen! Naiko :D


Det har blivit lite dåligt med uppdateringar när tiden inte räcker till, skrev ett långt blogginlägg i förrgår sen blev det strömavbrott och allt försvann    du blir man ju överlycklig!  Men ska försöka bättre mig.
Naikos träning går framåt vi kör på med inkallning, ligg och klossträning  
Jobbade igår, och ska jobba hela helgen nu, hoppas magvärken går över annars kan jag nog inte jobba   

Var inne i stan och letade bl.a efter en biabädd till Naiko eftersom att dom han har i tyg ( Zingos Gamla ) är väldigt goda att tugga sönder och äta upp, massvis med trådar överallt ( alldeles underbart enligt Naiko )

Här kommer lite bilder
Jason
  Zingo 
Naiko 

          

Av Frida Johansson - 9 maj 2010 20:36

Hej!


Jobbat 11 timmar idag.. blev 2 timmars övertid, inte världens roligaste fast jag tycker ändå att det fungerade bra, en hel del skratt blev de med :) Man hinner ju inte med så mycket när man kommer hem så sent, man är ju inte så jätte pigg heller  :P  


Hann iallafall med ett litet träningspass med Naiko ikväll. Vi tränade Ligg och klossträning:) Ligg har vi kört några gånger och han han börjar fatta nu, blir snabbare och snabbare ligg för varje gång, kul! Så klart är inget ord inlärd än utan vi kör bara shaping. Klossträning började vi med idag, han klev upp på "lådan" nästan direkt! As duktigt! han gjorde det några gånger sen började han med sina ligg igen, vet inte om de första bara var tur eller vad som hände sen? han tröttnade kanske. ( självklart kör vi bara jättekorta pass han är ju bara 11 veckor. )

Blev ingen vallning idag men nu i veckan ska de vallas för fullt! :D Träna träna träna!


Avslutar med en film på Zingo när han kör agility :) ( filmen är en aning gammal men i allafall )

Av Frida Johansson - 7 maj 2010 18:58

Tjenare


I veckan som gått har det hänt en hel del, dock inte så mycket bloggande :P Det har blivit vallning 3 gånger om dagen = Nöjd Zingo :).  På onsdag åkte vi till skolan och körde Agility, det uppskattades också, vi körde inget avancerat, det var en rundbana sen lite bakombyten, kom fram till lite ideér till mitt projekt som jag ska börja med nu i helgen tänkte jag. Kul att träffa kompisarna på skolan, även om jag tycker att en del har förändrats och vissa har blivit lite mysko men men..  Anna var ju där med, alltid skoj inte så ofta man träffa henne längre<33


Naiko har lärt sig target :) Han tycker det är jättekul. Ligg håller vi även på att shaipa in och även det går framåt. Tänkte att när hans ligg är befäst och kommandot sitter så tänkte jag börja använda visselpipa på honom ( inför vallningen ) Ska bli intressant att se hur det går, men först måste jag ju själv lära mig att behärska den där förbaskade visselpipan :P


I går var jag på vallträning med klubben, det var kul och nyttigt med hjälp och inspiration när man ser olika ekipage. Träffade även EmenEms Mojje som är släkt med Naiko, det var kul att se! Han var jättefin och duktigt :)
Jag tycker att Zingo skötte sig bra, det var nya djur och nytt ställe och en hel del springigare än vad vi är vana vid, men det var inga problem. Men de där med stoppen är något vi måste jobba på men de håller vi på med :). Fick bra kritik ifrån Göran det är alltid kul att höra :)
Lilla Naiko fick även följa med. Han behövde lite miljö och bilträning, men jag tycker det fungerade bra :)


Här kommer en liten film när Zingo vallar :)

Ovido - Quiz & Flashcards