libertass

Alla inlägg under mars 2013

Av Frida Johansson - 27 mars 2013 11:39

Eftersom att Hundarna är skadade och inte får röra sig allt för mkt,eller träna aktiv just nu. Så blir de att träna "lugna" saker för att inte träna alls är inget alternativ ;) 

Så ett litet kort pass med vittringsapportering blev de, mer vittring än apportering :) 
Vittring, nosa, spåra osv är inte en utav Naikos starka sidor "använda sin näsa" är något som han inte tycker är viktiogt ^^
Men de går framåt han markerade ut rätt pinne men var stundvis inte säker på att det var rätt och inte heller ett dugg säker på vad han skulle göra men de är bara ge de tid och nöta på :) Jag tror på denna metoden så vi kör utefter den :)

Av Frida Johansson - 21 mars 2013 21:02

Varit dött här ett bra tag nu. Vet dock inte riktigt varför? Men men det blir så ibland.
inspirera mig med något att skriva om då?   


Iaf så är Naiko SKADAD nu.Vad som hände är fortfarande oklart. Gick en vanligt promenad på kvällen, morgonen efter är han blockhalt på vänster bakben :(. Pratade med Veterinär och fysioterapeut och dagen efter hade vi en tid till båda. 

Först fysioterapeuten som klart såg att det fanns en hälta/orenhet (just då var han inte blockhalt)  Men de gick inte riktigt att framställa vart hältan satt. Hon tycker att han var ojämnt musklat i sina höfter och mer slapp och omusklad i höger än vänster. Kände även någonting vid högerknä typ. Inget av detta förklarar hältan på vänster bak????! 

Hon tycker inte att det verkade som att det skulle vara en sträckning, men man vet ju aldrig. Vid ett böjprov på vänsterbak så fick vi fram en kraftig nästaintill blockhalt hälta. 
kollade belastning på 4legcheck platta. Där kunde vi se att vänster fram belastas mer. vilket vi vill ha till att de är en kompensation för höger bak ( alltså den slapphet och minskade muskulaturen som finns kring höger höft ) Vilken än en gång inte förklarar den hältan han har. Annars var han fin inget av detta ( förutom den hältan ) som han lider av i dagsläget däremot måste jag se till att muskla upp högersidan bak för annars kommer kompensationen på vänster fram göra att han blir halt där och eventuellt utvecklar artroser osv.  Inget avancerad som behöver göras mer än rätt fysträning typ :) Men som helt klart är måste om han överhuvudtaget ska hålla i längden. Jag som vill ha en tävlingshund också. 

Vi bestämde att inte börja med något förens veterinären har kollat på de också. Så vidare till veterinären. 

Dom kunde också se en hälta/orenhet med inte riktigt vad det var (men sträckning trodde dom inte heller på) När dom kände igenom honom fick dom dock reaktion på vänsterhöft ( kan givetvis förklara hältan)  Annars gick det väldigt fint att sträcka ut osv men när det var en viss punkt dom tryckte på så fick vi en reaktion. Så vi bestämde oss för att röntga höften. 
Syntes ingenting? Det såg finfint ut. SKÖNT! 

Så de som misstänks nu är att höften kan ha hoppat? något ledband som tänjts ut? eventuell inflammation  så typ burvila med skrittpromenader och smärtstillande i 3 veckor. Han kan ha halkat till på promenaden eller vad som helst men jag uppmärksammade inget ovanligt. Men inte riktigt det vi hade tänkt eftersom de är tävlingssäsong för våran del nu eller iaf början av den. 

Men jag tycker inte att han har känns fräsch redan innan denna hältan, det har hela tiden varit något som jag inte kan sätta fingret på att han gör det jag vill av ren "will to please" Men att han inte riktigt ger 110%. 
Så de känns skönt att kolla upp det! 

Jag tycker att hältor överlag är svåra att se oavsett om de är häst eller hund. Dem visar ju inte speciellt mycket utan är mest glada och kör på ändå. 

Bjuder på två filmer på min finaste! <3  En med frittföj och en med läggande under gång. ( tycker att jag själv skriker som att hunden vore döv, är nog mer jag som är döv ^^ det är så lyhört där inne och dom höll på att snickra samtidigt. Så tro inte att jag är arg för det är jag inte, vilket Naiko är fullt medveten om :)
Vet dock inte om filmen kommer fungera men jag får ändra det sen annars ;)


Ovido - Quiz & Flashcards