libertass

Alla inlägg under februari 2013

Av Frida Johansson - 13 februari 2013 20:24

Vad använder ni er av för belöningsmarkörer? 

 


En belöningsmarkören är ljudet som kommer precis innan belöning och talar om för hunden att en belöning är påväg. De finns olika belöningsignaler både bra och dåliga, medvetna och omedvetna från förarens sida. Prasslandet i från godispåsen kan säkert vara en belöningssignal i från hundens sida även om de inte var tänkt så. ( Att de kommer en godisbit i från den prasslande påsen lär sig de flesta hundar väldigt snabbt. Den signalen är dock inte speciellt användningsbar för våran del eftersom att den är ospecifik. 

Den vanligaste markören är nog klickern. 
Man kan också använda sig av verbala markörer. 
Jag använder mig av båda :)


En belöningsmarkör bör vara kort, då de är lättare att träffa ett specifikt beteende då.
Det som jag tycker är bra med klicker som markör är att den är för mig ganska neutral och är inte heller beröm. ( berömmet/belöningen kommer ju först efter markeringen.  I en inlärnings situation är informationen viktigare än berömmet. Berömmet förmedlar en positiv känsla men inte helt säkert positiv information. 
Klickern förmedlar inte någon känslomässig reaktion på exakt de hunden gör utan "markerar" bara ett korrekt beteende. Den är tydlig och inte lätt för djuret att missförstå. 


Men jag tycker även om den verbala markören så länge man har lärt hunden belöningssignalen så att den verkligen förstår. :) 

Så vad använder ni för belöningsmarkör? eller har ni flera? 


 

Av Frida Johansson - 13 februari 2013 08:58

Nu har jag kommit på hur bra de faktiskt är att lära hunden att "runda ett föremål" ex ett träd en buske osv. Har förrut hört att man brukade lära agilityhundar sånt. Men för ett tags sen kopplade jag användbarheten i lydnadsträning. 

Jag använder mig utav en ryggsäck eller ett spann.  Att de finns så mycket man kan träna kring detta är helt sjukt


  • Tempo

  • Ställande under gång

  • Sättande under gång

  • Läggande under gång

  • Dirigering

  • avståndsträning 

  • Apportering
     
  • Ingångar

De här är bara NÅGRA saker jag kom på man kan använda de hur mycket som helst de är bara fantasin som sätter gränser. Fördelen är också att de blir ett roligare och mer kravlöst tänk :) 

Av Frida Johansson - 12 februari 2013 19:05

I helgen som var så startade vi denna tävlingssäsongen :) 
Tänkte skriva upp varje moment och sen poängen han fick efter :) 


  • Platsliggning 10
  • Fritt följ        5
  • läggande      9,5
  • Inkallning     10
  • Sändande med Ställande 0
  • Apportering   9
  • Fritt hopp över hinder 9,5
  • Fjärrdirigering 9
  • Helhet           8,5
  • Summa:       148 poäng

Måste erkänna att under tävlingen så kändes de verkligen inte som att Naiko var sig själv eller att han var "med" mig. sen när jag får se poängen så blir jag genast mycket gladare. Dessutom sa dom att dom tyckte att domaren var hård, men jag snittar ju nästan 9:or liksom...  de som gick mindre bra då. 

Fria följet: Han blev jätte störd av markerings konerna som var på planen han ville springa fram till dom osv. Så han sakade efter mig nån gång och hamnade framför mig ett tag och tappade position och fokus ett flertal gånger. men när han väl gick så gick han fint :) 


Rutan: Här blev de bara totalt fel. Han missförstod mig så mkt han bara kunde. Skulle skicka honom och detta är ett  utav momenten som brukar vara hans bästa. Men jag har kört med target i rutan och de fick jag igen nu :P Han trodde nämligen att dom här markeringskonerna som talade om vart vi skulle stå osv som fanns lite överallt på planen var targets. Så han missade när jag riktade in honom och sen for han runt efter konerna. Försökte skicka om honom och på tredje försöket gick de men då var poängen redan slut och han var nollad men men han gjorde inget fel han hade fokus och försökte göra rätt så de var bara ett missförstånd. 


Är helt nöjd med alla moment utom fria följet och rutan. ( vilket brukar vara våra bästa moment ) Men så sjukt kul att han har förbättrat dom andra momenten så mkt :) Nu taggar vi och kör vidare. 

Av Frida Johansson - 12 februari 2013 18:46


  (obs Jag äger inte upphovsrätten till musiken i filmen) 

En film på när vi tränade fjärrdirigering i lydnadsklass 3, filmen är några veckor gammal. Det jag inte gillar är att han glider fram i uppsättandet men här brydde jag mig inte så mkt om det eftersom att han bara gör så på golv som är hala, så tror jag inte att de är medvetet och så mkt flyttar han sig inte heller. Men som sagt på annat underlag så har jag aldrig sett honom göra så. :) 

Tycker annars att stadgan är bra :) Han är snabb i skifterna och ändå nogrann med det han gör så med detta är jag nöjd :) 


tänkte blogga lite senare om tävlingen som var i helgen :) 

Ovido - Quiz & Flashcards