libertass

Alla inlägg under mars 2012

Av Frida Johansson - 7 mars 2012 13:11

Nu är vi äntligen tillbaka med bloggandet igen... förhoppningsvis iaf.
Har säkert hänt en hel del sen jag bloggade sist men orkar inte ta upp allt det nu. Det kommer nog under tidens gång.

Det jag och Naiko lägger fokusen på nu är lydnads klass 2 och VP sen får vi se.
Hundarna har haft ett ganska så stort break i vinter pga olika anledningar, men nu sen några veckor tillbaka kör vi på hårt igen.

Tänkte gå igenom lite moment för moment:

  • Platsliggning
    Behöver träna mera uthållighet och stadga. Sista tävlingen så gnällde en hund och han tog efter det beteendet, är dock inte säker på att det kvarstår nu. Men vi har backat lite där och kör mycket grundsaker.
    Ligga säkert korta stunder i olika miljöer.

  • Fritt följ
    En utav mina favoritmoment! Behöver nog dämpa min hund en aning men ändå få honom att behålla samma attityd. Träna mycket höger svängar och heltom och halvhalter. Men tycker överlag att vi är på en helt okej nivå i det momentet men det är klart det alltid kan bli bättre :)

  • Läggande under gång
    Här har vi haft en del problem då han helt plötsligt fick för sig att man skulle lägga sig långsamt eller inte lägga sig alls :O. Så det blev att backa tillbaka till grunden där med. Jag har haft honom framför mig träna snabba läggande, vilket verkar ha gett resultat men det finns fortfarande lite osäkerhet på det momentet kvar så vi jobbar vidare.

  • Inkallande
    Tidigare la vi fokus på farten pga av fel vid inlärningen av mig. Nu känns den helt okej men däremot har ingångar vid inkallningen blivit sämre. Så tränar ingångar försig och kör även en heldel bakdelskontroll här med.

  • Sändande med ställande "Rutan"
    Vi håller fortfarande på med inlärningen där men jag ser helt klart framgång i det vi kör och har än så länge inte stött på några hinder i inlärningen av detta men vi är beredda ifall det kommer.

  • Apportering
    Det vi har absolut störst problem med. Vi har åkt rejält bakåt här och får det helt enkelt inte att fungera. Men jag är övertygad om att det kommer gå hur bra som helst när jag bara hittar en belöningsform och inlärning metod som passar oss men tills dess tar det lite tid. Men vi ger inte upp! :)

  • Fritt hopp över hinder
    Var ett tag sen vi körde detta moment men tror inte att det kommer vara några problem här heller. Det är ingenting som han har svårt för och han verkade förstå inbörden av det ganska snabbt.

  • Fjärrdirigering
    Också ett av våra favvo moment! Det går superbra finns nästintill inget att klaga på här :)

  • Helhetsintryck
    Tror inte detta är något problem heller. Naiko har en väldigt positiv/skön attityd och inställning till lydnad och jag litar på min vovve :)




    Här kommer en liten film ifrån måndagens träning på rutan :)






Ovido - Quiz & Flashcards