libertass

Alla inlägg under augusti 2011

Av Frida Johansson - 9 augusti 2011 15:44

Det har inte blivit så mycket träning nu på senaste tiden men några pass har vi hunnit med :) Tränade i torsdags med Anna och Naala. Väldigt trevligt och välplanerad träning. Vi la en plats och jag gick och gömde mig i ca 30 sek och han låg kvar :) Även senare när jag tränade själv så la jag båda två sen gick jag upp till altanen och utom synhåll i från hundarna, men gick tillbaka titt som tätt sen rätt som det var när jag kollade på klockan hade de gått fem minuter. Oj oj oj duktiga vovvar som kan ligga så länge, så ofta tränar vi ändå inte platsliggning.

Fjärren är inga problem den är han super duktig på.
Läggande under gång där har han börjat lägga sig långsammare eller inte alls. :/ Så det får vi jobba på men det är något som har gått snett där eftersom att han var så klockren på det förrut, så vet ju att han kan :)


Håller på med inkallning med ställandet. Tränar just nu ställandet och inkallningen separat pga att jag inte är tillräckligt nöjd med hans motivation och fart i inkallningen. Så där har vi backat lite och kör mer som valpinkallningar med mindre krav.
Ställandet kör jag när han går framför mig sen så backar jag eller springer bakåt sen säger stanna sen kastar jag en boll över honom. Det funkar as bra :)

Linförigheter är bra den med, väldigt nöjd med hans attityd men därimot så tränger han väldigt mycket på mig men annars är de inte så mycket fel på den.

Apporten finns en del problem med men vi jobbar på en lösning :)

 Whenever frustration sets in remind yourself that
“YOUR DOG IS A MIRROR IMAGE OF YOUR ABILITIES AS A TRAINER”. 
( Susan Garett )

Av Frida Johansson - 3 augusti 2011 12:49

Lydnadstävling

Tiden går och vi har äntligen debuterat i lydnad ( jag och Naiko ).
Vi var med på en kvällstävling den 22 juli på saxnäs bk. Det slutade med 1 första pris och klass vinst med 179,5 poäng!

  Bästaste Naiko


  1. Platsliggning: 10
  2. Tandvisning: 10
  3. Linförighet: 8 ( tränger lite, luft )
  4. Läggande under gång: 7,5 ( fick ha dk han satt sig inte upp direkt )
  5. Inkallning: 9,5 ( sätter sig snett )
  6. Ställande under gång: 9
  7. Apport: 7,5 ( han släppte precis innan jag skulle ta den )
  8. Hopp över hinder: 10
  9. Helhet: 10

Totalpoäng: 179,5

Kommentar: Mycket trevligt och välbalanserat ekipage!


Supernöjd men det blir inget LP utan nu blir det klass 2 som gäller :)
Det går fort framåt och det känns inte som att det kommer tar långt tid innan vi startar tvåan :D





 




Ovido - Quiz & Flashcards