libertass

Alla inlägg under december 2012

Av Frida Johansson - 14 december 2012 11:24

Så här i julens tider så apporterar vi clementiner :) de funkar de också :)

mys

Av Frida Johansson - 14 december 2012 11:08

Lite aussiegos med Annie, kelen som få :)

Av Frida Johansson - 13 december 2012 12:58

Man kan säga att vintern verkligen har kommit för mycket snö har vi. 
Bli inte så mycket träning ute just nu med tanke på skaren osv. En del fysträning kan man ju köra i snön annars. 
Men vi tränar lite i ridhuset annars lägger vi fokusen på saker man kan göra innan. 
Lite balans och korrdinationsövningar även en del tricks. Hundarna verkar lika nöjda för det iaf. 

Bjuder på en bild i från promenad med dogsen :)  

Av Frida Johansson - 13 december 2012 12:43

Många gånger när jag pratar med folk som inte vill använda sig av klickerträning "shaping" så säger dem att jag vill att hunden ska arbeta för mig inte för godis eller ett ljud. 
Nu var de ett tag sen jag hörde någon säga något sånt men tar de lite kort i alla fall. 
Min erfarenhet är att dem flesta som uttrycker sig på detta vis använder en del "fysiska korrigeringar" i sin träning ( Obs menar inte att dem nödvändigtvis slår sin hund) 
Vad dem inte inser är att hunden utsätts för en "fysisk korrigering" så arbetar hunden inte alls "för dem" utan mer sannolikt att den arbetar för att undvika korrigeringen.
Risken med detta är att hunden tappar sin attityd och egna motor, och istället gör som man säger men bli låg och ser inte alls lika nöjd ut. 
För mig skulle det vara väldigt jobbigt då jag vill att både hunden och jag ska ha roligt när vi tränar.

Faktum är att ingen varelse jobbar för någon om den inte anser att det gynnar en själv. På arbetsplatser skulle chefen säkert gärna se att vi arbetade pga att vi är lojala gentemot vårat företag osv. Men skulle lönen utebli så är det adjö med lojaliteten.  Likdant med hundarna dem skulle inte utföra någon om dem inte vinner något på det.

Lite så tycker jag :)

Av Frida Johansson - 13 december 2012 12:31

Vi testar och kör igen, bloggen har varit väldigt dåligt uppdaterad på senaste tiden. Jag är fullt medveten om det men det blir så ibland. Tyvärr oftare än vad jag själv kanske skulle vilja. 
Ska se om jag kan få igen den igen. 

Träningen går som alltid upp och ner men med betoning på upp :)
Missat att tala om att den 15 november blev Naiko Godkänd Vallhund!  Kändes super, enligt mig så gick han kanon bra . Nytt ställe nya får osv och Naiko har faktiskt inte vallat på så många andra ställen än hemma. Men han skötte sig strålande, över min förväntan hur han jobbar med mig. 
 

Ovido - Quiz & Flashcards