libertass

Alla inlägg under augusti 2010

Av Frida Johansson - 25 augusti 2010 17:31

Ledig hela förmiddagen så vi tog lite sovmorgon, tror inte att någon av hundarna misstyckte, det var väl mest Naiko som skulle komma och väcka mig för att kolla om det var okej att sova eller om vi hade försovit oss. Gulle!  Båda hundarna fick vara hemma idag, tänkte att ja hade så få lektioner och att Naiko behövde vila en dag.
Men dom följde med när min pojk körde mig till skolan så gick han en runda i skogen med dom. De är roligare för dom att gå där än här i kvarteren runt omkring här. Naiko hade varit väldigt lugn idag vilket är skönt de verkar som att han trivs väldigt bra här, och att han är väldigt anpassningsbar.
Han är så sjukt kelen och eftersom att Zingo inte gillar att lika och mysa i sängen och soffan så tycker jag de är extra super mysigt med Naiko.    Min fina Naiko <3

Igår när jag blev hämtat på skolan följde Zingo med vi tog en snabb runda hos fåren vilket verkade vara uppskattat :) Zingo körde även lite agility och lydnad och båda gick super! :D

Av Frida Johansson - 25 augusti 2010 17:20

Jaha då har skolan börjat igen nu då.
Just nu i början blir de Naiko som får följa med till skolan eftersom att de är lugnast i början och han behöver vänja sig vid att vara i stallet osv.
Jag tycker att Naiko sköter sig jättebra på skolan, lite små ylande i från stallet kan man höra ibland men de är mest när man lämnar honom sen är han tyst. De står en 5 månaders schäfer valp bredvid honom sen är det fler hundar som skäller så man vet ju inte om de är därför han låter. Men han är inte stressad när han hämtar honom bara glad :)

Träningen går bra han håller fokus på mig. I vissa situationer när de är många som tränar samtidigt så kan de bli lite jobbigt för honom. Annars så kan han vara lös när vi tränar och han springer inte fram till dom andra hundarna och om han skulle få för sig att springa till dom så går de att bryta honom så de är kul :)
Linförigeten går sådär... Naiko är klockren men jag vet inte hur ja ska ta mig vidare, men ska försöka läsa på lite och höra mig för :)

Filmade när Naiko vallade för veckan, Watch and enjoy! han är så duktig!


Av Frida Johansson - 18 augusti 2010 22:43


Måste bara berätta om Naikos vallning igår.
Vi gick till fårhagen, båda hundarna med. Zingo hämtar djuren. Naiko sitter TYST i fårhuset. Matte väldigt chockad.

Zingo sorterar ut ett gäng och kör ut i 25:an. Sätter på Naiko linan och beger mig ut i hagen. Han gör några idiotryck och får tillsägelse en gång. Sen hände något helt sjukt! Naiko sänker svansen och börjar valla, jag som va i chock berömde och släppte efter på linan.
 Hunden springer runt djuren och upp i balans och lägger sig sedan självmant när djuren är hos mig. Jag trodde jag skulle tappa hakan :O Så sjukt häftigt att se honom tända på det viset och börja tänka och jobba i stället för att rusa runt med hög svans och jaga. Visst blev de lite spring ibland ( Men hallå han är bara 6 månader! ) men med bra avstånd och om man sa till honom så blev de genast trav, allt såg jättefint ut och jag är SUPER nöjd med lillen.

Valpkurs i kväll gick också jättebra, inget problem med inkallande med störning. Alla hundarna va jätte duktiga. Ligg och ligg kvar fungerade bra, är även nöjd med hans passitivitet vid teorin inomhus. De man kan klaga på om man nu ska vara kritisk så är det hans förmåga att vara lugn när jag går i väg, vilket han har väldigt svårt för, men det ska vi givetvis träna på =)
  
Fina Naiko <3

Av Frida Johansson - 18 augusti 2010 22:32

Förra veckan när vi vallade så skötte sig Zingo jättebra, fåren här hemma är inte så ”lätta” att flytta, speciellt inte för unga hundar. Unni och Zingo har ju kört på sådana här djur hela tiden. Unni som arbetar oftare med dom, har blivit osäker/ rädd i närarbete. När vi ska ta ut dom i fållan så får jag alltid hjälpa Zingo för annars ger dom sig på honom. Men vi delade upp en grupp på fyra tackor.

Jag fick med den tacka som lite lustigt nog heter Frida, hahah hon är hopplös att valla på, hon hakar alltid efter. Så jag tänkte att det är bra att träna med en ”sån”. Mycket riktigt så stannade hon hela tiden och dom resterande 3 var hos mig. Zingo går förbi henne hela tiden, vilket jag inte tycker är okej. Han kan ju inte bara strunta i en tacka ^^ Så jag tvingade honom att gå tillbaka och mycket riktigt så är hon på väg att stånga emot honom.
 Han aktar sig och börjar köra på dom andra tre, Jag säger åt honom att gå tillbaka till henne och tillsist blir han förbannad när jag manade på honom så han flyger på och biter emot henne. As glad blev jag! Tackan blev chockad men svarade direkt genom att flytta på sig. Men nästa gång så gjorde hon likadant men Zingo backade inte nu han flög på henne, de slutade med att hon gick framme vid mig hela tiden sen. Duktiga Zingo.

Sen var de dags att ta ut dom andra ur fållan som brukar stå som klistrade och vägra röra sig.  Jag brukar alltså få gå med honom så att dom inte kan stånga honom. Men efter han hade ”bitit” henne så var de som att han kom in med en helt ny pondus, han bara växte i sig själv! Så tackorna flög ut direkt innan jag hann reagera.  Jag blev super chockad men är super nöjd med min Zingeling!
När jag skrev att Zingo BET tackan så menar jag inte riktigt de. Han bet i luften emot henne jag kunde inte se att han fick loss någon ull eller att han satt fast i henne.

Av Frida Johansson - 6 augusti 2010 22:30

I dag har några på skolan uppvisning i kalmar för de var stadsfest och lite sånt, väldigt varmt måste jag säga, kan väl inte riktigt säga att Zingo skötte sig så bra, men han var inte ensam om det! Hela dagen var stressig för mig och han blev inte ordentligt uppvärmd innan agility så därför körde vi jätte lite och på small höjd.

Både han och jag blir väldigt stressade av agility och när jag blir stressad så blir jag irriterad och de går ut över honom =( vilket det absolut inte ska göra.  De skulle vara kul om agilityn kunde bli rolig för just nu upplever jag bara det som en stressad sport för både mig och Zingo. 

Vi körde även lite Freestyle och de märks så tydligt på honom att han blir störd av omgivningen, han försöker ha fokus på mig men kan ändå inte släppa allt runt omkring, stackarn! De var fullt av ljud överallt, de stod en scen precis bredvid oss och spelade musik, fullt av folk och hundar överallt.

Naiko fick komma ut en stund, och den lilla han har fokus på matte han! Gullevovve! Han är inte lika lättstörd som Zingo.  Självklart ligger mycket av min träning på det, Zingo och Naiko är inte tränade på samma sätt. Zingo är in första egna hund, förhoppningsvis har man lärt sig lite mer nu till nästa.

Jag hällde ut Naikos mat i gräsmattan i går på morgonen, mitt när han håller på och leta rätt på den så får vi gäster och barnen kommer fram och pratar med Naiko, tror ni han bryter de han håller på med för att hälsa? Nehe de gjorde han inte, han kollade upp en liten stund viftade på svansen sen fortsatte han leta efter maten. Så söt han är! Bra att han kan arbeta med störning, Naiko är annars galen i folk och speciellt barn! Så jag tyckte han var duktig.


Av Frida Johansson - 6 augusti 2010 22:15


I söndags upptäckte vi ett sår på Naikos svans, och eftersom att inte kunde låta bli att gnaga på det, så blev de veterinären på tisdagen. De konstaterades att det var fukteksem, men vi tyckte de var lustigt eftersom att dom inte har badat något alls. Men de kunde räcka med luften som har varit nu. Så de blev tratt i en vecka och smörja morgon och kväll.

I onsdags så var de dags för valpkurs och självklart kan vi ju inte missa de pga av någon dum tratt. Ne minsann de går ju inte. Vi hade tratten av på kursen, han hade ändå inte tid att tänka på svansen då.  Blev lite teori först, om aktivering, bla om skillnaden mellan uppletande, spår och sök.  Också om balansen mellan ”Huvudträning” och ”motionsträning”.    En bild på min Vackra vovve :D med sina söta tofsar i öronen!

Sen bar de av till ”skogen” Vi började med uppletande vilket ja tyckte var väldigt kul. Naiko var definitivt taggad, men tycker att leksaken kan man springa med själv! Haha nä men vi gjorde framsteg där med, det blir att träna närarbete och träna på att lämna av saker i handen och nära mig. 
Godisträd körde vi sen, vilket var mycket uppskattat av Naiko. =) Jag tycker som vanligt att min lilla hund är super duktig!  

Av Frida Johansson - 4 augusti 2010 12:56



I onsdags var de valpkurs med Naiko! Kul =) Han skötte sig som vanligt bra. Vi tränade följsamhet och de går mycket bättre, han håller sig vid mitt vänstra ben och de är dags att börja vända upp så att han går bredvid mig. Sitt stanna kvar är inte befäst än, de fungerar sådär, de fungerar absolut inte om de kommer en boll rullandes i full fart =P  Men det har vi faktiskt tränat på nu i en vecka och jag tycker att vi har kommit framåt. Nu när vi tränar hemma i köket kan jag kasta iväg en boll i full fart och han sitter kvar! Duktig Vovve! På kursen körde vi även Nej-övningar vilket gick jättebra.

I torsdags var vi i väl hos Markus på vallträning med klubben! Började med att låta Helen gå med Naiko. Det var himla mycket spring där och inga öron, haha. Alla har vi lite olika uppfattningar och åsikter och lillen. En sak helt klart att han är en tuffing! Men hur man ska göra med honom. Han tänker inte vallning och han tänker inte runt han helt enkelt leker/ jagar fåren och har superkul. Så därför så ska vi inte köra mer med honom på ett par månader.
Däremot ska han så klart få följa med till fåren och lära sig att varje gång man går till fåren så betyder det inte att vi ska träna, vilket Zingo har fått för sig eftersom att vi inte jobbar praktiskt med djuren. Så båda mina hundar ska lära sig koppla av i fårhuset och utanför hagen =)  Eva tyckte att jag skulle gå med Naiko va 14:e dag inne hos fåren med lina på honom för att se om hans attityd och tänkt gentemot djuren förändras något. De kan ju hända mycket bara på en vecka i huvudet på dom små ^^

Zingo skötte sig super på träningen. Vi delade för första gången och det gick direkt. Vi körde emot ett staket men de märkets ganska snart att vi behövde inte ha ett staket bakom oss de fungerar ändå =) Duktiga Zingo. Vi delade flera gånger med framgång.  Körde några korta hämt. Vallade genom tratt och sen hörnträning. Det gick jättebra! Fick även vara hållhund när Freja skulle hämta! Kul och nyttigt, de gick jätte lätt att kalla in honom när Freja hade fått grepp om fåren han släppte fåren direkt!
  

Ovido - Quiz & Flashcards