libertass

Alla inlägg under september 2012

Av Frida Johansson - 29 september 2012 12:41

Körde ett lydnadspass med Naiko igår på kvällen. Han var väldigt taggad och rolig att jobba med. 100% fokus på det vi gjorde och hade en strålande attityd. Körde bara ett kort pass. Fritt följ men mycket svängar, halter och vändningar. Han slarvade till de någon gång men annars var jan superfin!

Läggande och ställande var helt klockrena. :) körde fjärren på 20 meters avstånd även där ser man en klar förbättring vi har ju jobbay mycket med den. En del apporteringsövningar blev de också.

För att han inte ska flytta runt den i munnen när han springer med den så kastar jag belöningen när han är påväg emot mig villet gör aty hab fokuserar så mycket på vart han ska och inte vad han har i munnen. Funkar super. Ska bara lära honom att tänka så även om jag inte kastar belöningen :p men de kommer.
Sätter alltså hunden som vid inkallning sen går jag ifrån honom och apportbocken ligger någonstans emellan oss sen kommenderar jag apport. För jag vill bara träna sättet han kommer till mig med den. Att skicka ut honom är en annan sak och de är han duktig på :)

Av Frida Johansson - 28 september 2012 16:47

Sjukt trött just nu...
Var i stallet på förmiddagen red ut Prince lite lugnt :) Fint väder och han skötte sig bra, jag hade inte så mycket krav heller för den delen. Igår hoppade vi, hade pessoat på honom då jag fått höra att han går bättre på det. Följer nog mina egna instinkter istället och jag tycker inte om att rida honom på det och tycker egentligen inte pessoa överhuvudtaget. Nästa gång jag hoppar ska jag testa kimblewicket igen. Har bara hoppat honom en gång med det men så bra har han aldrig hoppat med mig som han gjorde då. Vi får väl se, det sägs att man ska lita på sin egen magkänsla.

Gårdagen spenderade hos söta Emma! Mys! Även om hon har en sjukt läskig katt som tydligen äter hundar och öppnar dörrar!   

Har funderat ett bra tag nu på det där med vittringsapporten när de gäller inlärning osv.. Men tror jag har nästan bestämt mig vilken metod vi kommer köra. Eftersom att jag aldrig har lärt in det momentet innan så är det bara chansa sen köra järnet.
Som det ser ut nu så kommer vi nog inte tävla något i höst. Tidigaste tävlingen blir nog lucialydnaden på klubben. Känner att det blir svårt när man jobbar helg osv.. så vi kör järnet nu och tränar och förbereder och sen kör vi.
Har bestämt mig för att vi ska ta LP2 men idags läget tränar vi självklart treans moment också!

Bjuder på en bild på en utav dem vackraste! sjukt fin! <3
  

Nehe nu ut och träna lydnad! :) Tjo!




Av Frida Johansson - 26 september 2012 13:25

Hejhopp!

 Gårdagens em/kvällen spenderades på kalmar brukshundsklubb. Ett härligt gäng va vi och vi tränade lydnad.
Jag kommenderade ett gäng som snart ska ut på sin debut i lydnadsklass 1, kul! :)
En gemensam plats blev de också tror vi var 7 stycken som la. Naiko skötte sig fint, nån lite nosning nån gång men annars inga problem.

Jag blev kommenderade i fria följet och det var väldigt bra igår. Fin attityd, fokus och position :) Inkallning, läggande under gång och fjärren var också klockrena. Sen fixa i klubbstugan och massa hundsnack! :)
Emma kom runt en sväng med :) Det var nice!

Idag var det upp någorlunda tidigt ut i skogen och lägga ett blodspår. Medans det fick ligga en stund tog jag med mig Naiko och hämtade Annie sen drog vi till fåren. Naiko fick hämta och samla ihop djuren sen in i fållan och dela av en lagom grupp till Annie. Hon fick köra i lina och bara känna lite på djuren. Men de kändes som att det blev lite mycket för henne ute på fältet så tog in dem i den stora fålla och körde där ist. Riktigt fin var hon då skulle dock vilja att hon kopplade på öronen mer :P  
Först en bild på Naiko och fåren :) fina vovve!



 
Sen Annie i fållan där hon blir ifrågasatt av ett lamm men det var inga problem :)


Viltspår!

Sen var det dags för Xante att köra viltspår för andra gången!
Märktes på honom att han förstod mer denna gången av vad det var som gällde. Nosen kopplades på direkt! Flög ut lite ibland med hittade vägen tillbaka och hittade såklart slutet och blev väldigt stolt över sig själv! ;) Duktigt!  
Nöjd vovve! :)

Snart dags att dra till stallet nu tjo!

Ovido - Quiz & Flashcards